A céges autó vásárlása minden vállalkozás életében fontos kérdések elé állítja a tulajdonosokat, hiszen több szegmenst is meg kell ismerniük ahhoz, hogy megfelelően dönthessenek. Lényeges például, hogy milyen márkájú, milyen típusú gépkocsiról van szó, fontos feltérképezni azt is, hogy Magyarországon hol kínálják ezeket a legkedvezőbb feltételekkel, de rendkívül lényeges még, hogy az autót hitelre vagy lízingre vesszük meg, esetleg más alternatíva után nézünk. Aktuális cikkünkben utóbbi témakörben szeretnénk egy kis segítséget nyújtani azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán milyen lehetőségek közül válogathatnak a hazai cégek!
Céges autó hitelre
Amennyiben vállalkozásunk kifejezetten magas pénzforgalommal rendelkezik, illetve olyan szerződések birtokában van, melyek hosszú évekig biztosítják a megfelelő mennyiségű bevételeket, akkor a céges autó vásárlását leginkább normál autóhitelre érdemes megejteni. Ilyenkor az autó tulajdonosa már az első naptól kezdve a cég lesz. A formula legnagyobb előnye, hogy elhanyagolhatónak nevezhető az úgynevezett tőkelekötés, de nagyjából ezzel ki is merültek az ide kapcsolható pozitívumok.
Az autóhitelre vásárolt céges autónak ugyanis leginkább csak hátrányai vannak. Eleve a beszerzési ár jóval magasabb lesz, mint maga a gépjármű, hiszen erre kamatok és hitelezési költségek rakódnak rá, miközben változó kamatozású termék esetében állandó lesz a pénzpiaci kockázat, aminek köszönhetően egyik hónapról a másikra nagyobb összegekkel növekedhet a törlesztőrészlet, mely egy havi szintű fix kiadásként jelentkezik majd.
Ha nem egy autónk, hanem egy komplett flottánk van, az további hátrányokat is magával hozhat hitelezés esetén. A konkrét flotta kezelése ugyanis ilyenkor belső forrásokat von el a vállalkozástól, miközben ott az újraértékesítés kockázatának kérdése. Ezen felül egy autóhitel mindig lerontja egy vállalat hitelképességét, ezáltal könnyen előfordulhat, hogy éppen akkor vonja meg tőlünk a bank a hitelezést, amikor a legnagyobb szükségünk lenne rá.
Sokak számára a legnagyobb hátrány azonban az, hogy ilyenkor nincs lehetőség a beszerzési árra kalkulált ÁFA tartalmának részleges visszaigénylésére sem, lévén erre csak bizonyos lízingszerződések esetén kerülhet sor.
Amennyiben kíváncsi a vállalkozásoknak szóló 2020-as autóhitel feltételekre, kapcsolódó cikkünkben minden fontos részletet megtalál.
Céges autó flottakezelővel
A hitel és a lízing közé beékelődve találhatjuk a flottakezelés lehetőségét abban az esetben, ha céges autó beszerzésén gondolkodunk. Ennek a lényege, hogy az autó ugyan saját tulajdonunkba kerül, de az üzemeltetését külső céggel végeztetjük el. Itt a beszerzésre sort keríthetünk önerőből, de természetesen hitellel vagy lízinggel egyaránt. Hogy milyen előnyei vannak mindennek?
Kifejezetten hasznos lehet például olyan cégek esetén, ahol kis létszámban dolgoznak, állandó erőforráshiánnyal küzdenek – mert például éppen akkor indultak –, csak néhány autót igényel a működésük, pénzforgalmuk viszont kiegyensúlyozottnak tekinthető. A flottakezeléssel ugyan több a kiadásunk, de rengeteg erőforrást megtakaríthatunk azzal, hogy az autókhoz kapcsolódó minden üzemeltetési feladatot a kezelő végzi el a szervizeléstől kezdve, a biztosítási ügyeken át, az útdíjakig bezárólag. Nem lesz gondunk továbbá a beszerzésre, illetve a későbbi értékesítésre sem.
Amennyiben flottakezelővel igénylünk céges autót, havonta kapunk egy átalánydíjas, könnyedén elszámolható számlát, amihez egyszerűbb könyvelés kapcsolódik. Kifejezetten nagy pozitívum, hogy a költségek ilyenkor kiszámíthatóbbak, miközben kedvezőbb díjszabás vár ránk olyan – több céges autó esetén komolyabb – kiadások esetén, mint például a szervizhez vagy a biztosításhoz kapcsolódó költségek.
Mindehhez csak két komolyabb negatívum kapcsolódik. Az első, hogy az üzemeltetési költségekre a flottaszolgáltatást kínáló vállalkozás díja súlyos teherként rakódik – ne feledjük azonban, cserébe csak beülünk és használjuk az autókat –, miközben a gépjárművet annak ellenére is nekünk kell felvonultatni a vállalati mérlegen, hogy nem a mi tulajdonunk. Cserébe viszont a hitelképességünket nem rontja, ha valamiért kölcsönre lenne szükségünk.
Céges autó lízingre
A vállalkozások részére elérhető autóvásárlási megoldások közül a lízingszerződés jellemzően a legszerencsésebb formula. Bár magánszemélyeknek is elérhető, azonban előnyei ismeretében határozottan inkább a céges ügyfelek számára ideális választás, méghozzá főként olyan vállalkozóknál, ahol nagy a pénzforgalom, de a tőkét és a munkaerőt egyaránt főként a tevékenységre szeretnék koncentrálni.
A lízingelt céges autó lényege, hogy bár a vállalkozó használja – gyakorlatilag béreli –, a tulajdonlás és az üzemeltetés azonban a lízingcégnél marad, ami rengeteg terhet levesz a vállalkozások válláról. Legfontosabb előnye, hogy a céges autó ilyenkor soha nem jár tőkelekötéssel, ami különösen fontos tényező az olyan társaságoknál, ahol gyakori a forráshiány. A zárt végű lízing kivételével – erről később – ugyanis a gépkocsi minden esetben a lízingcég mérlegében szerepel, nem a járművet használó vállalkozáséban.
Ennek az eredménye nem más, minthogy a lízingkonstrukció miatt milliók szabadulhatnak fel a vállalkozásokon belül, melyek vagy kamatoztathatók, vagy beforgathatók például az alaptevékenységbe. Konyhanyelven mindez annyit jelent, hogy ebben a formában a cégautó mindig költekezés és beruházás nélkül lehet a vállalkozás szolgálatában, amihez hozzátartozik még, hogy hitel nélkül a hitelképesség sem romlik, tehát szorult helyzetben is megmarad ez az ütőkártyánk cégünk fellendítésére. Ezen felül a lízing költségei egyszerű havi számlázandó összegként jelennek meg, aminek a könyvelése kifejezetten könnyed, elszámolható, a kapcsolódó költségek pedig kiszámíthatók.
Mint minden másnak, úgy természetesen a lízingre vásárolt céges autónak is lehetnek hátrányai. A legfontosabb, hogy az adott vállalkozás mindig legalább 5 évre előre tudjon tervezni, hiszen rövidebb távon nem érdemes autót lízingelni, pláne annak fényében, hogy a szerződésmódosítások, de még egy közönséges újraszámolás is tetemes költségeket emészt fel. Ritkán hangsúlyozzák, de a lízingelt autóknak meghatározott éves futásteljesítményük van. Ha ezt túllépjük, akkor az szintén újabb költségeket von maga után.
Lízingtípusok céges autó vásárlása esetén
A jelenlegi piacon többféle lízingszerződés közül is válogathatunk abban az esetben, ha céges autót szeretnénk vásárolni. Mindegyiknek megvannak az előnyei és a hátrányai, így az alábbiakban a legfontosabb tulajdonságokra koncentrálva összegyűjtöttük a kapcsolódó lehetőségeket.
Zárt végű lízing
A zárt végű lízing leginkább azoknak a vállalkozásoknak ajánlott, ahol a céges autók alapvető fontosságúak ahhoz, hogy növekedjen, de legalább fenntartható maradjon a termelés, illetve a bevétel. Az autóhitellel ellentétben nemcsak forint-, hanem euróalapon is felvehető, államilag támogatott formában fix-, egyébként piaci kamatozással rendelkezik.
Ennek a megoldásnak a legáltalánosabb sajátossága, hogy amint letelik a futamidő, a lízingelő automatikusan a cégautó tulajdonosává válik. Hátránya azonban, hogy igényléséhez önrészre van szükség – a végösszeg 30 százaléka kell hozzá –, és ugyanúgy csökken vele a hitelképességünk, így ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy ezt a formát, vagy az autóhitelt választjuk-e a céges autó beszerzésekor.
Különösen érvényes ez a kijelentés annak fényében, hogy egyszerű személygépkocsik esetében még az ÁFA visszaigénylésére sincs lehetőség a lízinget kérvényező vállalkozás részéről!
Nyílt végű lízing
A nyílt végű lízing már egy kedveltebb forma a céges autók esetén. Leginkább olyan vállalkozások veszik igénybe, ahol sok gépjármű van a flottában, és azok rendszeresen üzemeltetve is vannak. A zárt típushoz hasonlóan nemcsak forint-, hanem euróalapon is igényelhető, azonban kizárólag piaci kamatozással, különlegességét pedig az adja, hogy mindig a lízing igénylője dönt arról, hogy a futamidő leteltét követően tulajdonossá válik agy sem.
Közkedveltségét mégsem ez adja, hanem az egyszerűsített könyvelés, illetve az ide kapcsolódó – nevezhetjük így – adózási kiskapuk, illetve lehetőségek. A nyílt végű lízing esetén ugyanis minden tárgyhónapban költségként leírható a céges autó áfája, ami sok esetben óriási spórolást jelent a vállalkozások számára. Természetesen ennél a lízingterméknél is szükség van önrészre, ami bizonyos mértékű tőkekötöttséget ad, de közel sem akkorát, mint az autóhitel esetén.
Operatív lízing
A zárt és nyitott végű lízing mellett a céges autóknál a legtöbbször az úgynevezett operatív formát alkalmazzák a vállalkozások, aminek az oka, hogy ez gyakorlatilag egyfajta tartós autóbérlést jelent, miközben vagy egyáltalán nem kell önrészt fizetni a gépjárműhöz, vagy csak nagyon minimális összeget.
Ennél a lízingterméknél is igényelhetünk forint- vagy euróalapon autót, a legtöbbször piaci kamatozású formában. Sajátossága, hogy rendkívüli módon egyszerűsödik a könyvelés mellett az adózás is, de amiért kifejezetten közkedvelt, hogy az ÁFA-visszaigénylés tekintetében ebben a konstrukcióban számolhatunk a legnagyobb összegekkel, hiszen ilyenkor nemcsak a finanszírozás, hanem az üzemeltetéshez kapcsolódó költségek is visszaigényelhetők a használat arányához igazított mértékben.
Ez azért különösen fontos, mert maga az üzemeltetés külső vállalkozó kezében lesz, gyakorlatilag egy flottakezelő lízingcég bevonására kerül sor ilyenkor, mely nagyon jelentős munkaerőgazdálkodási előnyökkel kecsegtet. Példának okáért nem a vállalkozás saját forrásait kell felhasználni a céges autók üzemeltetésének napi költségeihez, legyen szó akár szervizkiadásokról, akár baleseti kárrendezésről és egyebekről.
Szintén nagy pozitívum az operatív lízing kapcsán a kiváló tervezhetőség, hiszen itt általában nem kell rejtett költségekkel számolnunk vagy maradványérték-kockázatot vállalnunk, azt a lízingcég minden esetben előre garantálja. Az autó értékesítése tehát az aktív használatból való kivonás következtében nem a vállalkozás problémája lesz, hanem a flottát kezelő lízingcégé.
Visszlízing
A visszlízing egy különleges lízingforma, aminek a lényege, hogy a vállalkozás tulajdonában lévő céges autókat vásárolja fel egy lízingcég. Ez is egyfajta bérleménynek tekinthető, hiszen ilyenkor a járművekért havidíjat kap a vállalkozás, miközben zárt végű konstrukcióban folyik a finanszíroztatás. Ez az alternatíva kiváló lehetőséget nyújt olyan esetekben, ha a cégnek gyors tőkefelszabadításra van szüksége, esetleg a flottaüzemeltetés során úgy döntenek, hogy operatív lízingre váltanak, azonban annyira jó állapotú, friss a céges autók állapota, hogy nincs szükség cserére.