Az autóvásárlás egyik legkedveltebb finanszírozási formája a kölcsönszerződés, melynek jelenleg kétféle típusát különíthetjük el egymástól. Ennek fényében beszélhetünk
- hagyományos autóhitelről;
- vagy az úgynevezett autólízingről.
Egyik sem jobb vagy rosszabb, mint a másik, ellenben nem árt tisztában lenni vele, hogy mindkét finanszírozási forma eltérő célzattal került bevezetésre, méghozzá más feltételek kíséretében. Ennek megfelelően a vadonatúj vagy egészen fiatal autók esetén a lízing jelenthet jó alternatívát, míg az ötévesnél idősebb gépjárműveknél többnyire a hagyományos autóhitel lehet az ideális megoldás.
Lássuk azonban egy kicsit alaposabban a két konstrukció közti különbségeket, hiszen közel sem ennyire fekete és fehér a teljes összkép!
A hitel és a lízing közti alapvető különbségek
Bármelyik megoldást is választjuk autóvásárlás céljából, alapvetően mindkét alternatíva egy kölcsönszerződés lesz, aminek részeként több évre elnyújtva, havi törlesztőrészletekkel, kamatokkal kiegészítve tudjuk visszafizetni a jármű vételárát.
Az autóhitel valójában egy személyi kölcsön, annak minden előnyével, hátrányával és a specifikus hitelekhez mérten lazább feltételeivel. Nem kell kötelezően autóra költenünk a felvett pénzösszeget, így ha időközben valamiért megváltoznak a prioritások, nem tartozunk elszámolással vagy számlázási kötelezettséggel, a kölcsönösszeg szabadon felhasználható. Megtehetjük például, hogy a felvett 3 millió forintból csak kettőt költünk egy gépjárműre, a maradékot teljesen más célra költjük el, így például lakásfelújításra. Nagy előnye, hogy nincs szükség önerőre, a gépkocsi pedig azonnal a nevünkre kerül, a tulajdonunk lesz.
A lízing esetében ennél lényegesen szigorúbbak lesznek a feltételek. Ilyenkor nem feltétlenül egy bankkal, hanem egy lízingcéggel kötünk szerződést.
Ezt a pénzt mi valójában soha nem fogjuk majd a kezünkben, és nem is használhatjuk fel bármire, kizárólag az adott autó megvásárlására fordíthatjuk, éppen ezért pontosan akkora összeg lesz, mint a jármű vételára. Szintén a lízing sajátossága, hogy az autóhitellel ellentétben mindig szükségünk lesz önerőre az igényléshez – ennek mértéke lízingcégenként változó –, de alapkövetelmény, hogy a lízingelt autóra a kötelezőbiztosításon felül Casco biztosítást is kössünk.
Lényeges, hogy ennél a konstrukciónál az autó tulajdoni joga egészen addig a hitelt biztosító cégnél marad, amíg ki nem fizettük az utolsó forintig, addig csak az üzembentartók, gyakorlatilag egyfajta bérlők leszünk. Kérhető olyan szerződés is a lízing esetében, hogy a futamidő előbb lejárjon, minthogy visszafizetnénk az autó teljes vételárát. A meghatározott maradványértéken lehetőségünk nyílik majd ténylegesen megvásárolni – lényegében végtörleszteni – a gépjárművet, és ezzel a tulajdoni jogát is azonnal megszerezhetjük.
Mikor lehet előnyös az autólízing?
Mint az összehasonlításból is kiderült, az autólízing feltételei lényegesen kedvezőtlenebbek, mint a hagyományos autóhiteleké, így adja magát a kérdés, hogy egyáltalán miért volt szükség ilyen kölcsönkonstrukció kidolgozására, illetve ki veszi igénybe, ha létezik jobb alternatíva?
A legfontosabb tudnivaló ebben a tekintetben az, hogy az autólízing konstrukciójában lényegesen alacsonyabbak a kamatok. Míg a hagyományos kölcsönszerződésben ez a 6 százalékot is elérheti, addig vannak olyan lízingcégek, ahol akár 0 százalékos kamattal kihozhatunk már egy autót, ami elég lényeges különbség – pláne hosszabb futamidő esetén – ahhoz, hogy meggondoljuk a szigorúbb feltételeket és a kötöttségeket.
Korábban egyébiránt még nagyobb különbség volt a két konstrukció között, hiszen az autóhitelek gyakran 10-20 százalékos THM-mel rendelkeztek, vagyis sokkal többet kellett visszafizetnünk egy megvásárolt gépjárműért, mint lízing esetén.
Szintén a lízing mellett szól, hogy ebben a kölcsönszerződésben lehetőségünk van használt autó beszámítására is, ami egy hagyományos autóhitel esetén elképzelhetetlen. Bár megtehetjük, hogy mi magunk eladjuk használt autónkat, de ez rengeteg kényelmetlenséggel járhat együtt, nem mellesleg pedig előfordulhat, hogy hetekig gépkocsi nélkül maradunk. A lízingnél ilyen nincs, ott ahogy bevisszük a régit, már hozhatjuk is ki az újat.
Érdemes előbb lízingcéget, aztán autót választani
Amennyiben elkötelezettek vagyunk a lízingcégek kapcsán, rendkívül fontos lehet, hogy elsőként mindig inkább a lízingért felelős vállalkozást válasszuk ki, és csak aztán nézegessük az elérhető autómodelleket hozzá.
Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy míg mi bizonyos autótípust szeretnénk lízingelni, addig ahhoz pont nem tartozik majd olyan lízingcég, amelyik 0 százalékos THM-mel kínálja a gépjárművet.
Amennyiben nincs megfelelő párosítás ebben a tekintetben, akkor vagy le kell mondanunk a 0 százalékos kamatról, vagy másik autótípust kell választanunk.
Természetesen a lízingcégek sem emelték az egekbe a THM-feltételeket, így 3-5 százalék körüli kamat mellett már nagyon sok ajánlatot találunk. Ezek többnyire még mindig jobb alternatívának tekinthetők, mint a személyi kölcsönök többsége, de a különbség hosszabb távon ennek ellenére is mérlegelendő.
Mikor éri meg a lízing mellett dönteni?
Nagyon lényeges megvizsgálni a fentiek alapján azt a kérdéskört, hogy mikor előnyös a lízinget választani a hagyományos autóhitellel szemben? Normál keretek között ugyanis a két konstrukció között ma már alig van különbség, ezáltal egy 3 millió forintos keretösszeget figyelembe véve, átlagosan 7 éves futamidő mellett mindkét esetben 40-50 ezer forint körüli havi törlesztőrészletekkel számolhatunk úgy, hogy abban lízing esetén már benne van a Casco biztosítás költsége is.
Nyilván a nagyobb önerő nagyobb kedvezményekkel jár, de ez a példa szempontjából most nem lényeges tényező. Hogy ennek fényében mikor éri meg a lízing mellett dönteni?
Leginkább akkor, ha nem ugyanattól a banktól szeretnénk kölcsönt felvenni, ahol a bankszámlánk megtalálható. A hitelkalkulátorok többsége ugyanis úgy tud kimagaslóan kedvező értéket számolni egy autóhitelre, hogy eredendően azt feltételezi: annál a banknál vezetjük a folyószámlánkat, ahol személyi kölcsönt vennénk fel autóvásárlás céljából, hiszen ilyenkor tetemes kedvezmények várnak ránk. Ennek hiányában azonban nem ritka, hogy egy pénzintézet 10 százalék fölötti THM-et kalkulál, ami már elég nyomós indok ahhoz, hogy a hagyományos autókölcsön helyett inkább a lízinget válasszuk.
Utóbbihoz ráadásul egy Casco biztosítás is tartozik, ami nagyobb baleset esetén jelentős segítség lehet, hiszen az ügyintézést az autótulajdonosok végzik, akik történetesen nem mi leszünk.
A zárt- és a nyílt lízing
A lízing és a hitel közti legnagyobb különbség rendszerint akkor érzékelhető, amikor magánszemélyek és céges ügyfelek között zajlik az ügylet. Bár előbbiek számára is elérhető ez a konstrukció, azonban a vállalkozások kifejezetten nagy előnyökkel indulhatnak autólízing esetén. Ennek az oka leginkább a zárt- és a nyílt lízing közti különbségekben keresendő.
Míg a magánszemélyek jellemzően csak a zárt ügyletet választhatják maguknak, addig a céges ügyfeleknek adott a lehetőség a nyitott lízingre is, ami gyakorlatilag nem más, mint egy rendkívül biztonságos, befektetésként egyaránt kezelhető bérleti szerződés.
A kettő közti különbség számottevő, ennek megfelelően:
- A zárt lízing lényege, hogy az utolsó törlesztőrészlet kifizetését követően az autó tulajdoni joga az ügyfélre száll, tehát végsősoron egy halasztott kölcsönfizetésről van szó.
- A nyílt lízing során a futamidő végén azonban a lízingcég és az igénylő leülnek tárgyalni, hogy az autó tulajdoni jogáról döntsenek, így a gépkocsi elkerülhet magánszemélyhez, maradhat céges tulajdonban, de akár egy autókereskedőnél is kiköthet.
Ez azért lényeges különbség, mert ilyenkor nem termékértékesítésről, hanem egyfajta szolgáltatásnyújtásról van szó, ami egészen más adókeretbe tartozik, tehát a céges ügyfelek kifejezetten jól járhatnak vele.
Miért előnyösebb a lízing a céges ügyfeleknek?
A válasz röviden az ÁFA. Amennyiben ugyanis egy cég készpénzért vagy hitelből személyautót vásárol, akkor abból nem lehet visszaigényelni az ÁFA költségét, ellenben a fentiekben kiemelt nyílt lízing mellett már igen, hiszen nem termékvásárlásról, csupán egy szolgáltatás igénybevételéről van szó, amiből levonható ez az adó.
Mivel a céges autókat nagyon gyakran használják magáncélú utazásokra is, ezért korábban fontos volt nyilvántartásokat vezetni a gépjármű használatáról, ami kifejezetten sok kellemetlenséget okozhatott, pontatlanság esetén pedig a vállalkozást óriási bírságok sújthatták. Ezt a jogszabályt azonban időközben enyhítették, így ma már nem kell útnyilvántartást vezetnünk, ha nem szeretnénk, mert az adóhatóság minden esetben eredendően azt feltételezi, hogy fele-fele arányban oszlik meg a céges autó használata a magáncélú és a vállalati ügyintézés kapcsán, így az ÁFA fele automatikusan levonódik a költségekből.
Ez azonban még közel sem minden! Tegyük fel, hogy egy vállalkozás 5 millió forint autóhitelből vásárol magának egy autót. Ebből nem vonhatják le az ÁFA értékét, így ehhez valamivel több mint 1,3 millió forint még hozzáadódik, a hitelkamatokkal együtt tehát bőven 7 millió forint körüli összeg lesz a céges autó végső költsége.
Amennyiben azonban nyílt lízinggel vásárolja meg a vállalkozás az autót, melyet aztán az ügymenet végén maradványértéken – a példánál maradva ez alig párszáz ezer forint – eladja az alkalmazottnak, tehát az addigi használónak, akkor az 5 millió forinton felül csak az ÁFA felét kell kifizetnie, vagyis a költségei bőven 6 millió forint alatt maradnak, ami már önmagában legalább 1 millió forint spórolást jelent.
Mégis melyiket válasszuk?
Mint a fentiekből kiderült, az autóhitel és a lízing között azért lényeges különbségek vannak, így egyáltalán nem mindegy, hogy mikor és melyiket választjuk.
- Ha magánszemélyek vagyunk, akkor érdemes csak új autó esetén eljátszani a lízingkonstrukció gondolatával, illetve olyan esetben, ha nem tudunk a saját bankunktól személyi kölcsönt igényelni a vásárlásra. Egyébként a hagyományos autóhitel az esetek többségében jobb alternatíva lehet.
- Vállalkozóként viszont a legtöbbször előnyösebb döntés a lízing mellett dönteni, hiszen ideális esetben több millió forintot is megspórolhatunk annak ellenére, hogy ilyenkor önerővel és Casco biztosítással egyaránt számolnunk kell majd.